محاسبه
آنلاین
قیمت
لیبل
2017/05/31 بدون نظر مقالات

 

قسمت اول: انواع و خصوصیات

 

با انتخابهای مختلفی که در دسترس هست ، انتخاب ناصحیح چسب می تواند نگران کننده باشد، خصوصا وقتیکه همه آنچه شما میخواهید اینست که لیبل درست کار کند.در این راهنما شما مبانی خصوصیات لیبل های حساس به فشار را یاد خواهید گرفت و بر این اساس شما میتوانید چسب درست را برای لیبل خود انتخاب نمایید.( عبارت چسبهای حساس به فشار یک تعریفی است که برای چسبهای خود چسب که برای چسبیدن نیازی به هیچ حلال یا دما برای فعال شدن ندارند ، بکار برده میشود) 

 

.

انواع چسبهای لیبل

.تقسیم بندی چسبها: چسبهای حساس به فشار از زوایای مختلفی می توانند تقسیم بندی شوند. ما در اینجا آنها را بر اساس نوع مصرف  و یا  ترکیبات شیمیایی تقسیم بندی کرده ایم.

 

 براساس نوع مصرف،  چسبها را میتوان به  دائمی ، قابل برداشت  و قابل جابجایی طبقه بندی نمود

. چسبهای  حساس به فشار خصوصیات مختلفی دارند که از این لیبل به آن لیبل متفاوت است و ما در اینجا به بخشی از آن اشاره خواهیم کرد.در ابتدا به انواع چسبها و دلیل اینکه چرا از آنها استفاده مینماییم اشاره میشود..

 

چسبهای دائمی : اکثر لیبلهایی که ما چاپ مینماییم از چسبهای دائمی استفاده مینمایند. دلیل آن اینست که برای بیشتر کارها قابل استفاده است و از نظر هزینه مناسب است.از آنجاییکه لیبلهای دائمی چسبندگی بسیار قوی با ظروف خود ایجاد مینمایند جدا نمودن لیبل میتواند به لیبل یا خود ظرف آسیب برساند.

در میان چسبهای دائمی ، یکی از موارد بسیار جذاب ، نوعی چسب دائمی است که در حالیکه دائمی است ولی با شستشو قابل برطرف نمودن است و این برای مواردی است که دیگر به لیبل نیازی نباشد .این لیبلها با این نوع چسب را برای بسته بندی های قابل بازیافت که برای چندین بار قابل استفاده می باشند مانند بطری و باکس های پلاستیکی استفاده می نمایند..

 

چسبهای قابل برداشتن :  لیبلهایی  که  با  چسبهای قابلیت برداشتن  تولید میگردند  تا مدت زمانی  بدون اینکه آسیبی  به لیبل یا بستر لیبل(سطح ظرف) زده شود  قابل برداشتن هستند  . لیبلهای قابل برداشت  برای موارد موقت مانند  برچسبهای انبار و یا  برچسبهای تبلیغاتی فروش کاربرد دارند. در عین حال لازم به تذکر است که دما بر روی چسبنگی و قابلیت جدا شوندگی لیبلها با این نوع چسب میتواند بسیار موثر باشد.

 

چسبهای با  قابلیت  جابجایی :این نوع چسب برای جابجایی در کوتاه مدت و  در مواردی که لیبل یا میبایست جابجا شود و یا محل زدن آن تغییر نماید مورد استفاده قرار میگیرد. در مواقعیکه لیبلهایی لازم است برداشته و یا جابجا شوند برای مثال (لیبلهای کج و کوله روی ظروف ) و  یا مجددا  بر روی سطوح دیگر بدون اینکه خیلی از میزان چسبندگی آن کاسته شود اجرا شوند، این چسبها ، در دراز مدت میتوانند صرفه جویی قابل توجهی را چه در زمان و چه در منابع و متریال به وجود آورند بسته به اینکه از چه نوع چسب با  قابلیت جابجایی استفاده شده باشد ، فی الواقع چسبندگی میتواند دایمی شود.  زمان بین چسبندگی اولیه و چسبندگی دائمی ، بسته به نوع فرمولاسیون چسب  متفاوت خواهد بود.

 

تقسیم بندی چسبها بر اساس ترکیبات شیمیایی

چسبهایی که اساس آنها ، رزین های مصنوعی و لاستیک می باشد برتری بیشتری برای اجرا داشته  و تطبیق پذیری بهتری با محیط دارند.

 

چسبهای آکریلیک

اکریلیکها نوعی از پلیمر های مصنوعی می باشند که جزء خانواده رزین های ترموپلاستیک قرار میگیرند.آنها در دمای نرمال ، چسبندگی قوی و پایداری را تامین مینمایند.

پایه چسبهای آکریلیک ، آکریلیک پلیمرها هستند و ویژگی آکریلیک پلیمرها چسبندگی خوب اولیه آنهاست و اینکه میتوانند بدون هیچگونه اصلاحی به عنوان چسبهای حساس به فشار مورد استفاده قرار گیرند.

بطور عام میتوان گفت که چسبهای آکریلیکی عمر خوبی دارند و در مقابل اشعه یو وی مقاوم هستند.

این چسبها در طبیعت قطبی هستند و بنابر این ، چسبندگی بسیار خوبی با مواد قطبی مانند شیشه و نایلون از خود بروز میدهند.

 

چسبهای پایه لاستیکی

سیستم های پایه لاستیکی یا میتوانند  از لاستیکهای مصنوعی مانند استرین بوتادین لاستیک ویا لاستیک طبیعی تولید شوند.

چسبهای پایه لاستیکی همواره دارای رزین های چسبنده هستند و امکاانا ، از  اصلاح کننده های دیگری نیز در آنها استفاده شده است ، زیرا اساسا لاستیکها چسبناک نیستند.

مقاومت در مقابل یو وی و دوام چسبهای پایه لاستیکی به خوبی چسبهای آکریلیکی نمی باشد و مقاومت این چسبها خصوصا در مقابل  یو وی ، بطور قابل توجهی پایینتر است و آن به دلیل مشخصات مواد اولیه آنهاست.

چسبهای پایه لاستیکی عموما چسبندگی خوبی به متریال های غیر قطبی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن های اصلاح نشده دارند

 

 

 

اطلاعات داده شده ، احتمالا برای فهمیدن اینکه کدام نوع  چسب برای شرایط شما بهترین نتیجه را خواهد داد به شما  کمک خواهد کرد و نمایندگان ما آمادگی دارند تا شما را در همه متغیرهایی که در این انتخاب ها وجود دارند راهنمایی نمایند.قطعا چسبهای لیبلها حتی اگر به یک نوع طبقه بندی شوند  میتوانند دارای خصوصیات متفاوتی باشند. بنابراین همانگونه که تامین کنندگان این متریال تست کرده اند ، برای مطالعه و کنجکاوی شما ، بطور خلاصه به خصوصیات پایه ای  آنها که به شناخت از عملکرد چسبها کمک میکند جلب مینماییم.   

 

چسبندگی اولیه: عبارت است از نیروی نگهداری فوری چسب در اولین تماس با یک سطح مشخص.

اگر چسبندگی اولیه ضعیف باشد ، چسبندگی پایینی  خواهد داشت و اجازه خواهد داد که لیبل بدون اینکه اثر چسب بماند از بستر خود جدا شود.

چسبهای با چسبندگی اولیه پایین ، بتدریج در طول زمان چسبندگی آن زیاد میشود.(تفاوت ما بین چسب های برداشتنی و قابل جابجایی )

چسبهای با چسبندگی بالای اولیه چسبندگی قویتری دارند و به بستر یا ظرف سریعا میچسبند

.

چسبندگی نهایی : عبارت است از حداکثر نیروی چسبندگی که لیبل در تماس با سطح  بستر خود بدست میاورد.اینکه چه مدت طول میکشد تا که یک چسب به حداکثر میزان چسبندگی خود برسد بستگی به فاکتورهایی مانند زبری بستر یا ظروف و شرایط محیطی دارد.بر اساس این فاکتورها از 2 تا 24 ساعت میتواند چسبندگی نهایی اتفاق بیفتد.

 

مقاومت برشی چسب: به زبان ساده چسبهای با مقاومت برشی پایین نرم هستند و این به چسب اجازه میدهد که بر روی سطوحی که بر روی آنها پوشش داده میشوند روان شوند.آنها همچنین چسبندگی اولیه بالاتری دارند، اما میتوانند با تنشی که بر آن وارد شود از هم جدا شوند.چسبهای با مقاومت برشی بالاتر با ثبات ترند و بنابراین بخوبی بر روی سطوح روان نبوده و نتیجتا با چسبندگی اولیه کمتر براحتی تحت تنش،مواد چسب ازهمدیگر جدا نمیشود.

 

مقاومت در مقابل اشعه یو وی : اگر لیبلهای شما در معرض اشعه ماورا بنفش (یو وی) برای مدت زمان نسبتا طولانی قرار گیرند ، آنها ممکن است مستعد تغییر رنگ یا تضعیف چسبندگی شوند. در مواردیکه که لیبل شما در نهایت کار  در معرض اشعه یو وی قرار میگیرد و یا اگر لیبل شما در زمان چاپ در برابر اشعه یو وی قرار دارد و  یا مثلا پوشش یو وی روی آن صورت میگیرد ، چسب مقاوم در مقابل اشعه یو وی را انتخاب کنید تا اثرات جانبی این اشعه را به حداقل برسانید.

 

 

مقاومت در مقابل حلالها :عبارت است از  ظرفیت چسبها برای مقاومت در برابر حلالها مانند آب ،الکل ، حلال های پتروشیمی ، روان کننده ها  و غیره  بدون از دست دادن چسبندگی . محتویات ظروف همراه با شرایط محیطی در جاییکه تولید میبایست مورد استفاده قرار گیرد نیز  لازم است مورد توجه باشد..

 

پایداری در خمیدگی:عبارت است از اینکه چسب به چه میزان روی سطوح منحنی با شعاع های کوچک میتواند پایدار بماند. اگر چسب پایداری خوبی داشته باشد به سختی لبه های لیبل از روی ظروف بلند خواهند شد که اصطلاحا به آن حالت پرچمی میگویند..

 

 

سیالیت در دمای سرد : دما نقش کلیدی بر روی چسب دارد. سیالیت در دمای سرد به معنای توانایی چسب در چسبیدن یا سیال شدن در دمای پایین تر از معمول بر روی سطح ظرف میباشد.  چسبهای به اصطلاح ” سرد” و یا ” همه دمایی” درزمانیکه در محیط های سرد به لیبل زده میشوند بهترین کارایی را از خود نشان میدهند.

 

.

کمترین دمای قابل اجرا : موقعیکه یک چسب برای دمای پایین طراحی نشده باشد، باعث میشود که سخت شده ومقاومت چسبندگی خود را به میزانی که دما کاهش می یابد از دست بدهد . بیشتر چسبها قبل از اینکه به حالت کریستال و جامد درآیند ،در اجرا حداقل دمای  بالای    5 تا 10 درجه سانتیگراد  را میبایست داشته باشند. چسبهای به اصطلاح سرد میتوانند تا دمای سرد 30- درجه سانتیگراد کاربرد داشته باشند.

 

قسمت دوم: اجرا و انتخاب

 

اکنون که شما با چهارچوب عملکرد چسب در لیبلها آشنا شده اید ، در بخش بعدی این راهنما ، فاکتورهای اجرایی توضیح داده میشود. برای اطمینان ازاینکه سرمایه و وقت شما درلیبلهایی که فاقد چسبندگی مناسبی هستند  تلف نشود، بسیار مهم است که خصوصا برای لیبل های که اجرای آنها روی ظروف انتخابی ، پیچیده و سخت تراست ، تست چسبندگی را بر روی این  ظروف انجام دهید.اعم از اینکه درخواستهای فنی زیادی داشته باشید که میبایست مورد توجه قرار گیرند و یا اینکه صرفا  میخواهید اطمینان پیدا کنید که متریال درستی را برای کارخود انتخاب کرده اید  راهنمای چسب لیبل در بخش دوم  به شما کمک خواهد کرد که پاسخ سئوالاتی که ممکن است بر روی مناسب بودن چسب لیبل روی  ظرف مورد نظر خود داشته باشید را بدست آورید..

ما همچنین یک راهنمای مرجع سریع نیز داریم که به شما در انتخاب درست چسب برای لیبل مورد نظرتان کمک خواهد کرد..

راهنمای چسبهای لیبل – قسمت دوم را نیز مشاهده کنید…