محاسبه
آنلاین
قیمت
لیبل
2017/05/31 بدون نظر مقالات

پلیمرها مواد خام اولیه می باشند، هم اکنون پلیمرهایی که در اینجا به آن اشاره می کنیم در صنعت بسته بندی به نام پلیمرهای پرمصرف شناخته می شوند که قیمت اغلب آنها کمتر از 2$ به ازای هر کیلو می باشد .

در بین پلیمرهای بسته بندی تنها PE  و PP به صورت دائمی غیر قطبی هستند، قطبیت بسیاری از خواص ماده را تحت تاثیر قرار می دهد، قطبیت حلالیت را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

( ماده ای که قطبیت بالاتری دارد نقطه ذوب آن  نیز بالاتر است، زیرا انرژی بیشتری برای غلبه بر نیروهای جاذبه بین مولکولی نیاز دارد)

 

 

  پلی اتیلن PE

پلی اتیلن، نوعی پلیمر است که پایین ترین نقطه ذوب را برابر با 80 درجه سانتیگراد داراست . سطح PE با آب خیس نمی شود .

PE در برابر نفوذ بخار آب مقاومت عالی دارد اما در برابر اکسیژن مقاوم نمی باشد. PE به راحتی پاره می شود و نفوذ پذیری اش در برابر حلال ها زیاد است. همچنین به سختی می توان روی آنها چاپ کرد . در بسته بندی هایی که باید در دماهای پایین نگهداری شوند معمولا از PE  استفاده می شود .

دربهای  SNAP-ON برای ظروف PP معمولا با PE ساخته می شوند تا تغییر طول لازم برای کاربرد آسانتر را داشته باشند .

PEبه سه گروه تقسیم می شود LLDPE یک کوپلیمر پلی اتیلن سبک خطی می باشد . LDPE  پلیمر با چگالی پایین می باشد و HDPE پلیمر با چگالی بالا می باشد.

 

 پلی اتیلن با چگالی پایین

LDPE”   Low-density polyethylene”

LDPE پلی اتیلن سبک یا همان پلی اتیلن با چگالی پایین ( 0.910) تا (0.925) می باشد این پلیمر بسیار شفاف است .

هزینه تولید LDPE  پایین است، فرایند پذیری آسان و نفوذپذیری کم در برابر رطوبت، شفافیت بالا، تغییر طول زیاد و نرمی دیگر ویژگی هایش است، همچنین نفوذناپذیری کم آن در برابر گازها، نرمی، نقطه نرمی پایین و جریان سرد نسبتا بالا؛ LDPE دارای استحکام پارگی، مقاومت ضربه، کشش و انعطاف پذیری است اما به تنهایی نمی تواند خلاء را نگه دارد زیرا گاز را از خود عبور می دهد . مقاومت خراش پایین ، نفوذ بالای بو، جذب گرد و غبار( استاتیک) و مقاومت کم در برابر روغن .

هرچه چگالی بالاتر رود و به سمت HDPE سوق پیدا کند تمام این خواص کاهش می یابند .

در مواردی از بسته بندی مواد غذایی که شفافیت و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی لازم باشد مانند کیسه های نان یا کیسه های مخصوص حمل و نقل از LDPE  و LLDPE استفاده می شود.

LDPE   و LLDPE برای بطری های فشاری   عسل ، ظروف خردل، سس، رب و…. مناسب   می باشد.

 پلی اتیلن با چگالی سنگین

 

HDPE”  High-density polyethylene”

HDPE پلی اتیلن سنگین یا همان پلی اتیلن با چگالی بالا (0.941) تا (0.959) می باشد، مات و غیر شفاف است .

HDPE پلی اتیلن با چگالی سنگین نوعی پلیمر می باشد که هزینه پایین، فرآیندپذیری آسان و نفوذناپذیری خوب در برابر رطوبت، نفوذپذیری بالای آن در برابراکسیژن، هیدرکربن، بو، عطرها، نرمی، نقطه نرمی پایین و جریان نسبتا بالای آن کاربردش را در برخی موارد محدود می کند.

در ساخت پاکت های چند لایه به عنوان لایه داخلی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بکار می رود . محصولات منجمد مانند بستنی باHDPE  بسته بندی می شوند چرا که در دماهای پایین شکننده نمی باشد. HDPE مقاومتش در برابر روغن بسیار بالاست .

در دوخت حرارتی  HDPE مشکلاتی دیده می شود که با استفاده از یک روکش LDPE  یا آلیاژ کردن آن با  LDPE یا  EVA این مشکل برطرف می گردد.